Aj sedieť môžeme zdravo.

Aj sedieť môžeme zdravo

Ako na to?

Ľudské telo sa za tisíce rokov veľmi nezmenilo – aj dnes je pre neho prirodzený najmä pohyb. Ten mu však dopriavame čoraz menej. Ak človek dlho sedí – v dnešnej dobe to býva často i celý deň – svalstvo ochabuje. Aby sa svaly neoslabovali, potrebujú denne aspoň dvesto impuzlov, ak chceme, aby rástli, je potrebné im dodať ešte o sto impulzov viac. Dá sa to však dosiahnuť počas sedenia?

Ako vplýva dlhodobé sedenie na naše telo

Výskumy hovoria o tom, že ľudia v rozvinutých krajinách, ktorí pracujú v kancelárii, trávia aktívnym pohybom v priemere iba hodinu denne. Tento čas len výnimočne stačí na to, aby sme našim svalom dodali potrebných dvesto impulzov, aby neochabli. To vedie k zdravotným problémom, ktoré môžu dorásť až do závažných rozmerov. Dlhodobé sedenie spôsobuje problémy s krčnou chrbticou, zároveň celá chrbtica tuhne, platničky nedostávajú dostatok výživy, trpia tiež bedrové kĺby, mozog nedostáva potrebné množstvo kyslíka, môžu sa objaviť kŕčové žily, v horšom prípade i obezita či srdcovo-cievne ochorenia. Ako proti tomu bojovať?

Ako sedieť, aby sme dopriali telu pohyb

V prípade, že chceme hovoriť o zdravom sedení, táto aktivita musí byť sprevádzaná pohybom. Množstvom pohybu. Ak vám pani učiteľka v prvej triede hovorila, aby ste si dali ruky za chrbát, vystreli sa a sedeli ako pripútaný, veľmi vám k zdravému sedeniu nepomáhala. Naopak, mali by sme čo najčastejšie meniť polohu, držať telo v prirodzenej polohe, vďaka čomu sa dokážeme hlbšie nadýchnuť, dodávať potrebné svalové impulzy, lepšie okysličovať organizmus a najmä mozog. Pokojne si môžeme v pravidelných intervaloch robiť drobné rozcvičky – každú hodinu vstať a urobiť 10 drepov.

Pomôcť si môžeme aj vhodnou stoličkou

K takémuto sedeniu môže dopomôcť i vhodná stolička. Takou však nie je stolička, ktorá ma opierky na lakte, hlavu, anatomicky tvarované operadlo. Práve tieto riešenia nás obmedzujú v pohybe. Naopak, ideálnou pomôckou na sedenie, ktorá nám umožní dostatok pohybu, je fit lopta. Alebo špeciálne stoličky, ktoré sa hýbu do všetkých strán – hore, dole, doľava, doprava a nemajú žiadne operadle. Pri nich je však potrebné počítať s vyššou cenou, zatiaľčo fitloptu si zaobstaráte za pár desiatok eur.

Toto sparťanské sedenie donúti naše telo držať správnu polohu, neustále sa hýbať a meniť posedy. Takýto spôsob sedenia telo ocení a premietne sa i na zdravotnom stave: pôsobí ako prevencia pred skoliózou, bolesťami chrbtice, opuchmi končatín či herniou disku. Ak chceme zdravo sedieť, musíme byť neustále v pohybe. Znie to ako paradox, lekárske výskumy však dávajú tejto teórii za pravdu.

Tempo tip: Dobrým spôsobom, ako obmedziť sedenie, je zaobstarať si pracovný stolík na státie. Ideálne 2 v 1, teda stôl, ktorý je výškovo polohovateľný – chvíľu pracovať posediačky, chvíľu pracovať po stojačky. Táto zmena tiež prospeje telu a k jeho správnemu držaniu.

Dobrým spôsobom, ako obmedziť sedenie, je zaobstarať si pracovný stolík na státie.
0 0 vote
Article Rating
Viac článkov
Tipy na najlepšie raňajky do postele
Tipy na najlepšie raňajky do postele