Ako byť efektívny pri práci z domu

Ako byť efektívny pri práci z domu

Bezpečnostné opatrenia, ktoré platia na Slovensku v súvislosti s Koronavírusom, dostali mnohých do novej situácie. Jednou z nich je aj fakt, že musia pracovať z domu. Zo dňa na deň vymeniť kanceláriu, v ktorej máte svoju rutinu, kolegov, rokmi starostlivo vytvárané pracovné prostredie, nie je zrejme jednoduché pre nikoho. Navyše, keď tento krok prichádza v dôsledku pandémie. Ako byť však aj v týchto chvíľach produktívny, prínosom pre svojho zamestnávateľa a vyrovnať sa s novými podmienkami? Pripravili sme pre vás niekoľko tipov, ako byť efektívny aj pri práci z domu.

Prepnite gombík v hlave

Už žiadna cesta autom, výťahom, peši do práce, počas ktorej sa vám gombík v hlave prepne automaticky. Pri práci z domu je jednou z nevýhod chýbajúca zmena pracovného prostredia – keď prídete do kancelárie, je vám hneď jasné, že sa idete pustiť do roboty. Keď však ostávate doma, nemeníte prostredie a hlava sa nevie rozhodnúť, či ide pracovať, alebo oddychovať a tráviť čas s rodinou.

Preto je namieste vytvoriť si akýsi harmonogram, naplánujte si čas od kedy do kedy budete pracovať, ideálne, ak si ešte večer predtým pripravíte stručný zoznám aktivít, ktoré na vás čakajú: zoraďte ich od najdôležitejšej po menej urgentné. Dopredu tak budete vedieť, čo na vás čaká a nebude strácať čas rozmýšľaním, kde začať.

Rovnako je dôležité, aby ste stihli všetky aktivity – príprava raňajok, kávy, varenie, žehlenie, pranie, umývanie riadu, sprchovanie či polievanie kvetov – urobiť ešte predtým, ako sa pustíte do práce. Alebo potom. Nech máte čistú hlavu, nemusíte odbiehať od práce a môžete sa venovať svojmu zamestnaniu. Skúste sa naučiť prepnúť gombík v hlave manuálne – na začiatku to nebude jednoduché, no po pár dňoch to bude pre vás už samozrejmejšie.

Ste pánom svojho času, využite to

Niekomu sa lepšie pracuje ráno, inému večer – každý je nastavený inak, každý je iná osobnosť. Počas home office ste pánom svojho času: nemusíte pípnuť kartou o 9:00, nemusíte ísť obedovať o 12:00, nemusíte ísť na vlak o 17:00. Je na vás, ako si prácu rozložíte. Ak patríte medzi ranné typy, pokojne si nastavte budík na 5:00 a prácu si odrobte už doobeda. Lepšie vám to ide v noci? Deň si užite oddychom, varením, staraním sa o deti, pozeraním obľúbených seriálov a takto naplnený sa večer pustíte do práce.

Počas prvých dní až týždňov práce z domu sú totiž zamestnanci zväčša efektívnejší ako pri práci z kancelárie. Tu však platí, že je potrebné byť disciplinovaný a tvrdý sám na seba – k výkonu nás nevedie prísne oko nadriadeného, ale vlastná motivácia. Myslite teda na to, že čím skôr si svoje povinnosti – ak to vaše zamestnanie umožňuje a nepracujete napríklad ako telefonická podpora vo pevne stanovenom čase – urobíte, tým skôr budete mať voľno. Ak ste na seba prísny a disciplína je vám vlastná, toto nebude problém.

Ste pánom svojho času, využite to

Nájdite si vhodný kútik na prácu

Nie každý má možnosť zatvoriť sa do izby a nerušene pracovať. Obzvlášť vtedy, ak aj partner pracuje z domu. Čo robiť v takom prípade? Najlepším riešením je nájsť si miesto, ktoré vás aspoň opticky bude deliť od zvyšku priestoru, prípadne väčšiu časť domácnosti nebudete mať v zornom poli. Napríklad pracovný stôl pri stene či pri okne.

Pre lepšie sústredenie vám pomôže, ak svoje nové detašované pracovisko budete mať upratané a nebude vás tam nič rozptyľovať. Hranicu medzi osobným a pracovným prostredím vám pomôžu vytvoriť aj slúchadlá – tie vás aspoň sluchovo oddelia od zvyšku domácnosti. Čo je v prípade, že sa spoločne s partnerom staráte o deti, veľkou výhodou.

Nájdite si vhodný kútik na prácu

Aj rodina sa musí prispôsobiť

Dôležité je o novo vzniknutej situácii komunikovať aj v rodine – so všetkými členmi. S partnerom sa dohodnite na tom, kto kedy bude pracovať. Skúste nájsť vhodné riešenie, ktoré bude vyhovovať vám obom: ak vy pracujete radšej doobeda, partner večer, tak ste vyhrali. Nemenej dôležité je vysvetliť deťom situáciu, porozprávať sa s nimi otvorene o tom, čo je home office, prečo ho máte, prečo ony nechodia do školy či škôlky. Jednoducho vysvetľujte, vysvetľujte a apelujte na to, že v tejto ťažkej chvíli je rešpektovanie ostatných v domácnosti nutnou podmienkou. Ak sa inšpirujete týmito tipmi a radami, budete pri práci z domu efektívny, aj keď je to pre vás nová a hlavne nečakaná skúsenosť.

Viac článkov
ako upratať dekorácie
Ako správne upratať a skladovať sezónne dekorácie