Ako sa pripraviť na lyžovačku

Ako sa pripraviť na lyžovačku, aby ste si na svahu neprivodili zranenie?

Pre mnohých je zima obľúbeným ročným obdobím – nie je to iba kvôli Vianociam, rodinným stretnutiam či oddychu, ale aj kvôli zimným športom. Medzi tie najpopulárnejšie na Slovensku bezpochyby patrí lyžovanie. To však okrem radosti často prináša aj rôzne bolesti, v horšom prípade úrazy. Ako sa im vyhnúť a na čo by sme mali myslieť predtým, ako sa po prvýkrát za sezónu postavíme na lyže?

Buďte obozretný, všímajte si najmä deti

Medzi najčastejšie úrazy na svahu patria úrazy hlavy a kolien. Najúčinnejšou ochranou teda je nosenie helmy, nepodceňujte to a skutočne ju na svahu noste. Taktiež si vyberte úroveň svahu podľa svojich možností a schopností, v prípade, že by ste sa precenili, môžete sa dostať do nepríjemnej situácie. Ak jazdíte na menej náročnom svahu, zvýšený pozor venujte detským lyžiarom, ktorí pochopiteľne nemajú ešte také schopnosti ako dospelí lyžiari a často robia nepredvídateľné pohyby či padajú. Počas jazdy na preplnenom svahu prispôsobte tomuto stavu aj rýchlosť a buďte ohľaduplný.

Začnite s cvičením niekoľko mesiacov dopredu

Zrejme najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť úrazu je opatrnosť, prevencia a obozretnosť, ohrozené sú však kolená, najmä meniskus a kolenné väzy – obzvlášť vtedy, ak máte sedavé zamestnanie a bez väčšej prípravy sa vyberiete na svah. Ak ste sa takto rozhodli, doprajte si minimálne dôkladnú rozcvičku pred prvou jazdou – strečing, rozohriatie sa, najprv miernejší svah, rozjazdite sa a potom zvyšujte náročnosť, pokojne po dňoch. Toto je minimum, ktoré by ste mali absolvovať, ak ste počas zvyšku roka aktívnejšie nešportovali.

Odborníci odporúčajú v prípade sedavého zamestnania a absencie športovania začať sa pripravovať na lyžovačku už dva, tri mesiace vopred. Ako? Športovaním, pretože väzy, kĺby aj svaly si odvykli od pohybov, ktoré na lyžiach robíte. Vtedy je aj obutie lyžiarok a lyžiarsky postoj pre telo náročný. Zamerajte sa najmä na balančné cvičenia na nestabilných plochách, skvelou prípravou na lyžiarsku sezónu je však aj cyklistika, turistika, drepovanie či precvičovanie chrbtových svalov pomocou špeciálnych gúm.

Po lyžovačke si doprajte poriadnu regeneráciu

Ak stojíte na lyžiach prvýkrát po roku, deň strávený na svahu predstavuje pre telo enormnú záťaž. V prípade týždňovej lyžovačky v Alpách, môže dochádzať aj k zraneniam z únavy či preťaženia. Preto by ste si mali dopriať nielen dôkladnú rozcvičku, ale aj regeneráciu – čaj s rumom v Aprés Ski Bare nestačí. Ako na to? Samozrejmosťou by mal byť strečing, ak ste ubytovaný v hoteli s wellnessom, svalom doprajte pobyt v teplej vode.

Ak váš hotel nemá takéto vybavenie, pokojne postačia aj teplé obklady. Skvelou regeneráciou je aj odborná masáž, ale na zahodenie nie je ani vmasírovanie si chladiaceho gélu do oblastí kĺbov. Ak prípravu ani regeneráciu na svah nedoceníte, lyžovačku si skutočne užijete – aj keď ste na lyžiach nestáli od minulej zimy. +

Po lyžovačke si doprajte poriadnu regeneráciu
Viac článkov
Upečte si vlastný kváskový chlieb
Upečte si vlastný kváskový chlieb