Ako sa vyhnúť obličkovým kameňom

Ako sa vyhnúť obličkovým kameňom

Len dobrý pitný režim nestačí

Každý, kto mal obličkové kamene, urobí všetko preto, aby sa už nevrátili. Menšie kamienky nie sú až taký zásadný problém, no tie väčšie dokážu spôsobiť nepríjemnú, ostrú bolesť, ktorá vystreľuje do celého tela. A obmedzí vás vo všetkých činnostiach. Hoci lekári ani dnes stopercentne nevedia povedať, čo konkrétne spôsobuje tvorbu obličkových kameňov, vedia, ako sa im vyhnúť. Nestačí len dodržiavať kvalitný pitný režim, je potrebné urobiť viac zmien v jedálničku. Ktoré to sú?

Na prvom mieste je dobrý pitný režim

Čo je vlastne obličkový kameň? Ide o zhluk pevných minerálov, ktoré kryštalizovali. Najčastejšie sa objavujú u tých, ktorí málo pijú, prípadne majú v moči priveľa tuhých odpadových látok. Obličkové kamene sa obvykle tvoria priamo v obličkách, výnimkou však nie sú ani kamene, ktoré sa vytvorili na ktoromkoľvek inom mieste v močovom trakte.

V prípade, že dostatočne pijete – najmä vodu, čaj a vyhýbate sa sladeným, kofeínovým a sýteným nápojom, alkoholu – riziko je výrazne nižšie. Formujúce zhluky kryštálov sú prirodzenou cestou vyplavené, v lepšom prípade sa nezačnú ani tvoriť. Ak máte často tmavo sfarbený moč, môže ísť o znak dehydratácie. Odborníci odporúčajú, aby 50 % prijímaných tekutín tvorila voda.

Menej soľte

Odporúčaná denná dávka soli pre dospelého človeka predstavuje 2–4 gramy. Jej príjem je nesmierne dôležitý pre správne fungovanie organizmu, problém však nastáva vtedy, keď to so solením či soľou preháňame. A to sa deje pomerne často: podľa prieskumov dospelý človek prijme denne priemerne viac ako 10 g soli. Keďže soľ zadržiava vodu, jej zvýšená dávka môže viesť až k dehydratácii, o ktorej sme písali vyššie.

Ako si teda ustrážiť toto množstvo? Poslúžiť môže optická pomôcka, 4 gramy soli predstavujú približne 1 čajovú lyžičku. Vyhnúť by ste sa tiež mali potravinám, ktoré sú povestné vysokým obsahom soli: údené syry a mäsá, čipsy, sáčkové polievky či na Slovensku obľúbené majonézové šaláty. Neváhajte preto pozorne sledovať etikety na potravinách, ktoré kupujete. Často môže na vás čakať nepríjemné prekvapenie.

Odporúčaná denná dávka soli pre dospelého človeka predstavuje 2–4 gramy

Dávajte si pozor na nadváhu aj chudnutie

Nadváha či obezita predstavuje pre obličky zvýšenú záťaž, ktorá sa rovnako môže prejaviť zvýšeným rizikom výskytu obličkových kameňov. Na druhej strane toto riziko môžu zvýšiť aj nevhodné diéty – napríklad tie, ktoré sú založené na príjme vyššieho množstva bielkovín (živočíšneho pôvodu), ale aj diéty založené na strave s nízkym obsahom cukru. Tu tiež rastie možnosť výskytu obličkových kameňov. Preto namiesto nárazových diét odporúčame vyvážený jedálniček a dostatok pohybu.

Dávajte si pozor na nadváhu aj chudnutie

Jedzte menej živočíšnych produktov

Úplne sa vyhýbať potravinám, ako červené, kuracie a bravčové mäso, vajíčka, ryby či syry nie je správne. Keď to však s nimi preháňame, v krvi sa nám zvyšuje hladina kyseliny močovej, ktorá sa prejaví aj kyslejším močom. Práve ten môže spôsobiť obličkové kamene, preto tieto potraviny jedzte s mierou – ak si raz za dva týždne dáte praženicu, určite tým nepokazíte. Tieto potraviny by mali obmedziť primárne ľudia, ktorých už obličkové kamene v minulosti potrápili.

Jedzte menej živočíšnych produktov

Posvieťte si na šťavelan vápenatý

Tu opäť platí, že potraviny s vyšším obsahom šťavelanu vápenatého by mali obmedziť najmä tí, ktorí už obličkové kamene mali alebo majú zvýšený predpoklad ich výskytu. A ktoré potraviny to sú? Napríklad zemiaky, sója, špargľa, repa, zeler, petržlen či časť orechov. No dobre, ale veď tieto potraviny sú plné živín, ktoré telo potrebuje. Áno, preto toto riziko môžete znížiť kombináciou potravín so šťavelanom vápenatým a potravinami s vyšším obsahom vápnika: mliečnych výrobkov, pomarančov, rýb či tofu. Základom je však veľa piť, najmä vodu, menej soliť a trochu si upraviť jedálniček – tak riziko obličkových kameňov výrazne znížite.

Viac článkov
recept na oblozeny chlebik
Recept: Buďte puntičkárom