Ako vybrať správne topánky na behanie

Ako vybrať správne topánky na behanie

Behanie sa stáva čoraz populárnejším – zašportujete si prakticky kdekoľvek, dokonale si prečistíte hlavu, je finančne nenáročné a jediná pomôcka, ktorá by vám nemala chýbať, sú topánky na behanie. Práve tie dokážu pomôcť znížiť mieru zaťaženia a opotrebenia kĺbov, ktoré je pri behaní na tvrdých povrchoch skutočne výrazne. Je tu však jedna podmienka – bežecké topánky si musíte vybrať správne. Čo zohľadniť pri kúpe obuvi na behanie a ako zistiť, že ste si vybrali správne?

Ako často budete behať?

Na začiatku je na mieste odpovedať si – skutočne úprimne – na otázku: „Ako často budem behať?“ Ak si plánujete odbehnúť jedno kolečko okolo bloku každé dva mesiace, pri výbere môžete byť benevolentnejší a šetrnejší. Ak to však s behaním myslíte skutočne vážne, nemali by ste váhať za topánky si priplatiť.

Ale pozor, najvyššia cena automaticky neznamená najvyššiu kvalitu. Hoci to ľudská psychika takto zvykne vyhodnotiť, nie vždy to tak je – aj za nižšiu cenu tak dokážete získať vysokú kvalitu. Medzi najobľúbenejších výrobcov bežeckej obuvi patrí Asics, Mizuno, Saucony, On, Hoka, New Balanca či Nike a Adidas. Práve tieto značky disponujú obrovským know-how, keďže sa na túto oblasť sústredia primárne a dlhé roky.

Správna veľkosť a šírka topánky na behanie

Bežecké topánky nekupujte v rovnakej veľkosti ako svoju bežnú obuv. Prečo? Pri behaní sa noha v topánke viac pohybuje, a tak potrebuje viac priestoru – preto siahnite po veľkosti o 1 číslo väčšej ako si zvyčajne kupujete. Ak sa bojíte, že každý výrobca používa trochu rozdielne číslovanie, topánku si obujte na nohu, prsty pritlačte čo najtesnejšie k špičke tak, aby vás však obuv netlačila, a medzi pätu a topánku by sa vám pri správnej veľkosti mal zmestiť palec na ruke.

Hoci väčšina tenisiek na behanie má zvršok vyrobený z ľahkých, priedušných a ohybných materiálov, nepodceňujte správnu šírku topánky. Ak máte širšie nohy, obuv by vám mala slúžiť ako opora, no v žiadnom prípade vás nesmie tlačiť a obmedzovať v pohybe. Preto je najlepšie topánky na behanie vyskúšať si naživo a počúvať to, čo vám našepkáva samotná noha. A neváhajte si v nich aj zabehnúť.

Správna veľkosť a šírka topánky na behanie

Zistite to, ako pri behaní došľapujete

Aj spôsob vášho došľapu by ste mali zohľadniť pri výbere vhodnej topánky na behanie. Môžeme hovoriť, že existujú tri rôzne typy došľapovania: neutrálne, došľap s pronáciou a došľap so supináciou. Aký je medzi nimi rozdiel? Neutrálny došľap je rovnomerný, taký, ako by mal byť, pri supinácii bežec či chodec našľapuje viac na vonkajšiu časť svojej nohy, pri pronácii zase na vnútornú časť chodidla.

Ako zistiť, do ktorej skupiny patríte? Vyberte svoje staré topánky z botníka – nemusia byť bežecké, ale lepšie, keď budú – a pozriete sa na podrážku. Najviac opotrebované časti vám prezradia, či máte neutrálny došľap, alebo došľap s pronáciou či supináciou. Pronáciu a supináciu dokážu vykompenzovať vhodné bežecké topánky, ktoré majú stabilizačné prvky na svojej vonkajšej, resp. vnútornej časti.

Topánky na behanie vyberajte aj podľa terénu, v ktorom športujete

Ak bývate v meste a v blízkosti nemáte prírodný terén, zrejme budete najčastejšie behať po tvrdom povrchu, ako asfalt či betón. Dopady na tieto materiály aj pri správnej technike predstavujú zvýšenú záťaž, preto by vás pri výbere bežeckej obuvi mala zaujímať aj schopnosť absorpcie nárazov podrážky. Výrobcovia dnes už dokážu vytvoriť špičkové materiály, ktoré zvládnu odľahčiť kĺby.

Naopak, ak častejšie beháte po lesných cestičkách či štrkových chodníčkoch v rôznorodom teréne, siahnite po topánkach na behanie s perforovanou podrážkou, ktorá vás podrží aj na rovnom a najmä nespevnenom povrchu. Rovnako by mala poskytovať aj väčšiu oporu vašej nohy. Ak si na toto dáte pozor pri výbere topánok na behanie, nemali by ste siahnuť vedľa.

Tempo tip: Vybrať si správne bežecké topánky je dôležité, no nezabúdajte na to, že ešte dôležitejšie je ovládať správnu techniku behania. Hoci obuv na behanie dokáže zmierniť riziko úrazov, najmä tých únavových, vďaka vhodnému držaniu telu, pohybom, našľapovaniu a tiež rozohriatiu zvládnete toto riziko stiahnuť prakticky na minimum.

Vybrať si správne bežecké topánky je dôležité
Viac článkov
Ako získať v kuchyni viac úložného priestoru
Ako získať v kuchyni viac úložného priestoru