Ako vytriediť hračky

Ako vytriediť hračky

Menej je viac

Nie je to tak dávno, čo bolo úplne bežné, že deti dostávali hračky iba na Vianoce a k narodeninám či meninám. To všetko sa zmenilo v polovici 50. rokov s nástupom televízie. Práve vtedy sa prvýkrát objavili reklamy na hračky mimo vianočnej sezóny. Odvtedy sa hranie prestalo sústrediť na samotnú aktivitu a veľký priestor a dôležitosť dostali predmety – hračky. Môže veľké množstvo bábik, autíčok, volantov, plyšákov negatívne ovplyvniť dieťa? Aké je správne množstvo hračiek v detskej izbe? A ktoré by tam nemali mať vôbec miesto?

Menej hračiek pozitívne vplýva na deti

Na Slovensku podobné prieskumy neexistujú, no v Británii sa zistilo, že priemerné dieťa vlastní 240 hračiek. Zrejme k podobnému číslu by sme sa dopracovali aj v našich končinách. Veľké množstvo hračiek môže narušiť sústredenie, znižovať priestor na kreativitu, obmedzovať rozvoj motoriky či prinášať povrchnosť do hry. Hovoria o tom aj výskumy, v jednom z nich vedci zistili, že batoľa, ktoré sa hralo so 16 hračkami, malo problém s koncentráciou, vydržalo sa im venovať výrazne kratšie a tento čas tiež nepriniesol kvalitnú hru. Naopak, opačné výsledky mali batoľatá, ktoré sa hrali iba so 4 hračkami.

Problémom okrem počtu môžu byť aj jednoúčelovosť samotných hračiek – v minulosti to boli často predmety abstraktné, na mnoho využití, podporujúce detskú fantáziu a kreativitu. V podstate iba akýsi podporný prostriedok pre samotnú aktivitu – hranie. Dnes však dominujú jednoúčelové hračky, ktoré dieťa pomerne rýchlo omrzia: napríklad figúrky filmových postáv, napodobeniny reálnych predmetov, ako volant, telefón, počítač, či bábiky.

Aký počet hračiek je ideálny

Neexistuje presné číslo, o ktorom môžeme hovoriť ako o optimálnom počte. Vstupuje tu mnoho premenných, jednou z najdôležitejších je vek dieťaťa. V zásade platí, že dieťa by malo mať v izbe toľko hračiek, koľko stihne upratať za 5 minút. Ak máte doma batoľa, bohate mu stačí 10 obľúbených hračiek. U predškolákov sa tento počet môže až zdvojnásobiť. Ešte dôležitejšia ako samotný počet je kvalita hračiek. Snažte sa ponechať tie, ku ktorým má dieťa vytvorený vzťah a zároveň podporujú jeho tvorivosť a emočný rozvoj: stavebnice, skladačky, bábiky, figúrky.

Namiesto vyhadzovania prebytočných hračiek môžete vytvoriť akúsi „knižnicu“ hračiek. Na tento účel môžete použiť starý kufor, krabicu alebo aj prázdnu komodu. Sem umiestnite zvyšné hračky, a keď budete mať pocit, že dieťa by si žiadalo menšie oživenie v podobe nového predmetu, dovoľte mu jednu odtiaľto vybrať. Ale len za podmienky, že do knižnice vloží tiež jednu hračku – zo svojej detskej izby.

Aký počet hračiek je ideálny

Akých hračiek sa zbaviť

Ak máte pocit, že pretriediť hračky by sa zišlo aj u vás doma, máme pre vás niekoľko tipov, ktorými kúskami môžete začať:

Pokazené hračky

Tomuto autíčku chýba koleso, v týchto puzzliach nie sú tri dieliky, bábika prišla o nohu. Ak k týmto hračkám nemá dieťa vytvorenú citovú väzbu, neváhajte začať práve s pokazenými kúskami.

Hračky, ktorých máte viac kusov

Ak vašej dcére urobila radosť bábika, 6 podobných bábik jej neurobí 6-násobne väčšiu radosť. Pokojne stačí jedna, prípadne dve – aby mala kamarátku. Zvyšných sa zbavte.

Stimulujúce hračky

Hračky, ktoré dokážu blikať, svietiť či vydávať zvuky patria do kategórie stimulujúcich – vytvárajú podobné pocity, ako keby dieťa hralo počítačovú hru. A navyše sú pre dospelých často veľmi nepríjemné. Tie by tiež nemali mať miesto v detskej izbe.

Hračky, ktoré majú rozvíjať dieťa

Takéto hračky tvrdia o sebe, že pomáhajú deťom učiť sa – čítať, počítať, spoznávať abecedu –, no je potrebné pri tom stláčať rôzne gombíky. Tieto činnosti si ratolesti oveľa lepšie osvoja pri bežných činnostiach, ako listovanie v knižke či hranie sa s guľôčkami.

Hračky, ktoré majú rozvíjať dieťa
Viac článkov
zázračný mak
Zázračný mak