ste vyhorení?

Máte pocit, že ste vyhorení?

Vďaka týmto tipom to ľahko odhalíte

Syndróm vyhorenia dnes nie je žiadnou novinkou. Napriek tomu, že sa o ňom pomerne veľa hovorí, stále je to typ nebezpečenstva, ktoré sa dá naozaj ľahko podceniť. Všímajte si preto zmeny a symptómy, ktoré by mohli poukazovať, že sa možno tento syndróm čochvíľa objaví aj u vás, prípadne vašich blízkych, kolegoch či zamestnancoch.

Únava

Vyhorenie sa často začína únavou. Systematické riešenie problémov a úloh, tlak, stereotyp a nedostatočný „reset“ poľahky vyústia do zlyhania systému. Neustála a dlhodobá únava neveští nič dobré a rozhodne ju nie je vhodné podceňovať. Môže totiž napovedať o zhoršenom zdravotnom stave, prípadne doň vyústiť. Ak na sebe, prípadne vašom okolí sledujete dlhodobú únavu, snažte sa ju poraziť, ideálne oddychom. Dopomôžu aj vitamíny, meditácie, pohyb, čas na hobby či dovolenka.

Nechuť pracovať

Každý má občas deň, kedy by najradšej nevyliezol z postele. Ak ich však je stále viac a viac, niečo nie je v poriadku. Dobré je situáciu si uvedomiť a začať ju riešiť. Pokiaľ ide o vás, skúste sa zamyslieť, či tá vaša práca skutočne stojí za to a nebolo by ju vhodné zmeniť. Aj keď sa zmena môže javiť desivá, v dnešnom svete neobmedzených možností sa jej netreba až tak báť. Trápiť sa v práci, ktorá vám neprináša okrem príjmu nič iné nemá extra zmysel a peniaze sa dajú zarobiť často aj pokojnejším a zmysluplnejším spôsobom. A navyše niekedy ich potrebujeme naozaj menej akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Nechuť pracovať

Nervozita

Dlhodobá nervozita taktiež neprináša žiaden úžitok. Okrem toho, že zaťažuje váš organizmus a spomaľuje myslenie, zasahuje do rozhodnutí a obťažuje aj ľudí okolo vás. Časté konfliktné situácie rovnako neprispievajú k zvýšenej produktivite ani pohode. Preto, ak sa vám zdá, že ste príliš nervózny, prípadne sú príliš nervózni ľudia okolo vás, skúste riešiť čím skôr príčiny.

Smútok, zmena nálad či apatia

Všetky tieto prejavy napovedajú o psychickej nepohode a netreba ich brať na ľahkú váhu. Môžu totiž rýchlo prerásť do depresie či iných vážnych stavov. Tieto symptómy si zväčša všimnú viac ľudia z vonku ako si ich uvedomí priamo dotknutá osoba. Pretože tej sa môže situácia javiť zložitá, bezvýchodisková a zároveň už môže byť v štádiu, že si s ňou nevie rady.

Preto, ak tieto príznaky na svojich blízkych či okolí zbadáte, skúste s nimi o nich citlivo komunikovať a ponúknuť pomoc. Niekedy postačí pochopenie a drobná pomoc, niekedy už je čas na odborníka. Psychológ, psychoterapeut či psychiater nie je žiadna hanba. Sú to školení odborníci, ktorí vedia naozaj pomôcť často aj vo veľmi zložitých situáciách.

TEMPOtip: A ako predísť vyhoreniu?

Neklaďte na seba príliš vysoké nároky, oddychujte a robte čo najčastejšie to čo vás napĺňa a baví. Ak cítite príliš veľký tlak od okolia, zvážte zmeny. Zdravie a život naozaj nestojí za neustále výkony na 100 %, prispôsobovanie sa iným a presviedčanie o svojich kvalitách. Stačí si to len uvedomiť.

Neklaďte na seba príliš vysoké nároky
Viac článkov
víkendový výlet
TIP na víkendový výlet