Prečo nechudnem, hoci jem dostatok zeleniny

Prečo nechudnem, hoci jem dostatok zeleniny?

Kde môže byť chyba?

Každý deň sa venujete nejakej pohybovej aktivite. Jete oveľa zdravšie ako kedykoľvek predtým. Zo svojho jedálnička sa vám po veľkom boji podarilo eliminovať všetky sladké a tučné jedlá. Chladničku máte plnú chudého mäsa, nízkotučných syrov a čerstvej zeleniny, v komore sa vám hromadia rôzne druhy zdravých strukovín, obilnín a nechýba ani ryža. K ochucovaniu používate predovšetkým bylinky, olivový olej a ocot, žiadnu majonézu. Napriek tomu sa váha „zasekla“ a posledných pár kíl nie a nie zhodiť. Prečo? Na vine môže byť aj zelenina.

Hovoríte si, čo je to za hlúposť? Zelenina je predsa zdravá a najmä v redukčnom jedálničku si ju môžete dopriať v neobmedzenom množstve. To nie je tak celkom pravda a v rámci chudnutia ide o silne zaužívaný mýtus. Zdravé sú všetky druhy zeleniny, o tom niet pochýb. Niektoré druhy zeleniny však obsahujú viac cukru a teda aj energie ako iné, a teda chudnutiu príliš neprospievajú.

Šalát z červenej repy je zdravý a chuťovo vynikajúci. Zároveň však obsahuje viac kalórií ako uhorkový šalát

Chudnúca versus nechudnúca zelenina

Väčšina ľudí žije v domnienke, že zelenina prospieva štíhlej línii za každých okolností a v akomkoľvek množstve. Ak chcú schudnúť, bežné prílohy ako zemiaky, ryža a cestoviny zo dňa na deň nahradia zdravou zeleninou a čudujú sa, že očakávane finálne schudnutie do plaviek sa nekoná.

Vedľa chudého mäsa sa najčastejšie objavuje „neškodná“ mrkva a karotka, hrášok, kukurica či šalát z farebných paprík. Lenže práve táto zelenina patrí medzi sladké druhy obsahujúce viac cukru a kalórií.

Pri redukčnom jedálničku si preto dávajte pozor aj na to, akej zelenine dávate prednosť. Medzi zeleniny prospievajúce štíhlej línii patria druhy s nízkym glykemickým obsahom. Tu nemusíte hľadieť na množstvo.

Sladkú a koreňovú zeleninu je však vhodné obmedziť, kým nebudete so svojou váhou spokojní. Ktorá zelenina je tá správna, a ktorá nie?

Sladkú a koreňovú zeleninu je však vhodné obmedziť

Zelenina prospievajúca chudnutiu

• šalátová uhorka

• hlávkový šalát

• špenát

• špargľa

• paradajky

• čakanka

• zelená paprika

• cuketa

• reďkovky

• karfiol

• brokolica

• rukola

Uhorky, paradajky, reďkovky a hlávkový šalát patria medzi najlepšie „chudnúce” zeleniny

Zelenina, ktorá chudnutiu neprospieva

• mrkva

• červená repa

• kukurica

• zelený hrášok

• pór

• ružičkový kel

• červená a žltá paprika

Dobrým pomocníkom pri výbere vhodnej zeleniny je farba. Menej farebne nápadná zelenina s prevažujúcou zelenou farbou vo väčšine prípadoch obsahuje menej kalórií ako výrazne farebná zelenina ako kukurica, farebné papriky, mrkva či červená repa. Nejedná sa však o žiadne pravidlo, ako potvrdzujú paradajky na jednej strane a pór na strane druhej.

Kukurica býva automaticky považovaná za zeleninu a je tiež podobne používaná. Hodí sa do šalátov aj ako príloha. Napriek tomu sa primárne jedná o obilninu rovnako ako pšenica či jačmeň. Za zeleninu možno považovať sladké kukuričné ​​zrná plná vitamínov, minerálov a ďalších zdraviu prospešných látok.

Aké zdravé látky obsahuje kukurica?

• glukózu – zdroj mentálnej i fyzickej energie

• vitamíny skupiny B – viete, ako B-komplex pomáha pri chudnutí?

• minerály – železo, zinok, mangán, horčík a selén

VIETE, ŽE KUKURICA NEOBSAHUJE ŽIADNY LEPOK? Patrí medzi prirodzene bezlepkové potraviny. Kukurica a potraviny z nej tvoria podstatnú zložku bezlepkovej diéty.

Varená kukurica je skvelá ako príloha alebo malá desiata

Sladká avšak zradná kukurica obsahuje až 9x viac energie ako napríklad šalátová uhorka. 100 g sladkej kukurice obsahuje cca 364 kJ, uhorka iba 40 kJ.

To je síce varovná informácia, ktorá nie je dôvodom pre úplne vyradenie kukurice z redukčného jedálnička. Iba si dávajte pozor na jej množstvo. Úplne zanevrieť na kukuricu kvôli vyššiemu obsahu kalórií by bola veľká škoda.

Kukurica totiž prospieva nášmu srdcu, nervom i mozgu, zlepšuje náladu a odbúrava stres. Podobne ako ovocie si kukuricu v rozumnom množstve doprajte skôr k raňajkám či k obedu.

Varená kukurica je skvelá ako príloha alebo malá desiata

Zelenina a chudnutie – na príprave záleží

Aj zo šalátu plnej zdravej zeleniny možno vytvoriť kalorickú bombu. Stačí chuť šalátu „vylepšiť“ pomocou obľúbeného dresingu či majonézy. Nevhodné sú majonézy a dresingy z majonézy, ale aj vyprážané krutónmi a kúsky mäsa či príliš veľa soli.

Pri ochucovaní zeleniny dajte prednosť čerstvým bylinkám, rôznym druhov octov a olivovému oleju. Jednoduchým spôsobom, ako ochutiť takmer každý šalát je základná šalátová zálievka Vinaigrette.

Zelenina sa nemusí jesť len v čerstvej podobe. Práve naopak. Niektoré druhy zeleniny sa upravujú tepelne – varením, dusením, pečením i grilovaním.

Zo zeleniny sa dá pripraviť nielen zdravý šalát či príloha, ale tiež najrôznejšie zeleninové omáčky a polievky i zeleninové šťavy.

Niektoré druhy zeleniny sa upravujú tepelne - varením, dusením, pečením i grilovaním.

Zelenina je jednoducho úžasná

Zo zeleniny možno pripraviť toľko rôznych pokrmov. Môžeme ju ochutnávať čerstvú alebo z nej urobiť vitamínovú bombu v podobe polievky. Zelenina by preto mala byť nevyhnutnou súčasťou každého zdravého a redukčného jedálnička.

Pri chudnutí si iba dávajte pozor na výber konkrétnych druhov zeleniny a v prípade sladších druhov iba obmedzte množstvo. Prajem vám dobrú chuť a úspešné chudnutie nielen do plaviek!

Autor článku: fitness tréner Michael Achberger

Viac článkov
ako zefektívniť plavecký tréning
Buďte fit