Prečo zaradiť zelenú špargľu do svojho jedálnička

Prečo zaradiť zelenú špargľu do svojho jedálnička

Jej sezóna sa začína začiatkom apríla a končí v júli. Keďže sa však táto potravina pestuje takmer po celom svete, nie je si ju problém kúpiť ani mimo týchto mesiacov. Medzi najväčších producentov zelenej špargle v Európe patrí Taliansko, Španielsko a Francúzsko. Aký je však rozdiel medzi bielou a zelenou špargľou? Tá zelená obsahuje viac vitamínov, najmä „céčka“ a betakaroténu, ako biela špargľa. Prečo by ste mali túto super zeleninu zaradiť do svojho jedálnička?

Zbaví vás prebytočnej vody, nakopne myseľ, pomôže pri chudnutí

Zelená špargľa je výbornou potravinou obzvlášť pre ľudí, ktorí majú problémy s obličkami, zároveň však pôsobí aj prevenčne. Obsahuje totiž vysoké množstvo draslíka a tiež kyseliny asparágovej, ktorá pomáha stimulovať správne fungovanie tohto dôležitého párového orgánu. Práve vďaka tomu sa dokáže vaše telo zbaviť prebytočnej vody.

Je na mieste spomenúť aj vysoký obsah zinku, ktorým zelená špargľa disponuje. Ten pozitívne vplýva na mozgovú činnosť, ale tiež libido – vďaka vitamínom, ktoré pôsobia na podbruško a jeho prekrvenie. Rovnako však táto zelenina pomáha pri chudnutí: je dostatočne sýta a zároveň neobsahuje prakticky žiaden tuk a len minimum kalórií. V pol kilograme zelenej špargle nájdete približne pol gramu tuku a 85 kilokalórií.

Tiež napomáha k znižovaniu cholesterolu v krvi a má pozitívny vplyv na krvný tlak. Zanedbateľné účinky nemá ani v posilňovaní kardiovaskulárneho systému a posilňovaní srdca a zdravých ciev. V zelenej špargli nájdeme aj fytochemikáliu, ktorá má protizápalové účinky, a tak sa túto zeleninu odporúča konzumovať ľuďom, ktorí trpia artritídou či reumou.

Zbaví vás prebytočnej vody, nakopne myseľ, pomôže pri chudnutí

Zelená špargľa je vhodná aj pre tehotné ženy

Denná odporúčaná dávka kyseliny listovej sa u dospelého človeka pohybuje v rozmedzí 400–800 mikrogramov v závislosti od jeho veku, pohlavia, váhy. Dávka 500 gramov zelenej špargle dokáže pokryť takmer celú túto odporúčanú dávku. Kyselina listová je obzvlášť dôležitá najmä pre tehotné ženy, keďže podporuje správnu deľbu buniek, vďaka čomu dokáže znížiť riziko vrodených chorôb u nenarodeného dieťaťa. Pozor však: u tehotných žien sa odporúčaná dávka kyseliny zelenej pohybuje na úrovni 800 mikrogramov.

Zelená špargľa obsahuje okrem vysokých dávok vitamínu C a betakaroténu tiež „béčko“, „éčko“, dôležité minerály a bielkoviny. Aj preto je veľmi obľúbenou u športovcov, ktorí si ju často zaraďujú do svojich jedálničkov. V porovnaní s bielou špargľou v tej zelenej nájdeme aj pomerne vysoký obsah vitamínu A, ktorý pozitívne vplýva na zdravie pokožky a tiež kvalitu zraku.

Chcete vedieť o využití v kuchyni viac? V tomto článku sa dozviete, ako správne pripraviť zelenú aj bielu špargľu.

Viac článkov
Obývačka, v ktorej vám bude chutiť
Obývačka, v ktorej vám bude chutiť – ako si vytvoriť jedálenský kút v obývačke