Quinoa matka obilia

Quinoa: Matka obilia

Quinoa sa už viac ako 6000 rokov pestuje v oblasti pohoria Andy. Inkovia túto super potravinu volali aj „matka obilia“, môže za to aj fakt, že patrí medzi suroviny najbohatšie na živiny, obzvlášť bielkovín v nej nájdeme veľa. Zaujímavosťou však je, že quinoa v skutočnosti nie je žiadne obilie, ide o tzv. pseudoobilie, ktoré je príbuzné napríklad s cviklou, špenátom či mangoldom. Typické pre quinou je, že rastie rýchlo, je mohutná a pestuje sa najmä v oblasti Bolívie, Ekvádoru a Peru. Prečo si získala takú obľubu a ako ju môžete využiť v kuchyni?

Proteínová bomba

Quinoa ako jedna z mála rastlín obsahuje všetky esenciálne mastné kyseliny potrebné pre telo, zvyčajne ich nájdeme iba v živočíšnych a nie rastlinných produktoch. Veľkým plusom však je, že quinoa je v porovnaní s mäsom oveľa ľahšie stráviteľné a zároveň obsahuje menej tuku ako väčšina mias. Takže ak ste sa rozhodli vydať cestou vegetariánstva alebo chcete iba obmedziť príjem mäsa, práve quinoa je skvelou alternatívou, s ktorou váš jedálniček nebude trpieť.

Okrem mastných kyselín a proteínov je quinoa bohatá i na dôležité minerály a vitamín B, vďaka ktorému dokáže naše telo vysoký obsah bielkovín lepšie vstrebať a spracovať. Zabúdať by sme nemali ani na ďalšie pozitívne účinky pre ľudský organizmus: quinoa dokáže svaly zbaviť privysokého obsahu horčíka, znižuje krvný tlak, bojuje proti stresu a napomáha aj k lepšiemu spánku.

Quinoa a nízky glykemický index

Ak vás trápi akné, práve quinoa je vďaka svojmu nízkemu glykemickému indexu potravinou, ktorá vám pomôže v boji za zdravšiu pleť. Nízky glykemický index pomáha hladine cukru v krvi po dojedení pokrmu z quinoy pomaly stúpať, čo ocení aj vaša štíhla línia. V prípade, že trpíte intoleranciou na lepok, quinoa je bezlepková a pomôže osviežiť vás jedálniček, prípadne ho urobiť pestrejším.

Aké má quinoa využitie

Inkské zrno, ako quinou prezývajú, býva najčastejšie v žltom, čiernom a červenom farebnom odtieni. Každý z nich chutí inak, napríklad v červenom môžete zacítiť podobnú chuť ako pri jedení orieškov, čierne zrno je zase krásne chrumkavé. Každý z týchto troch typov smiete variť, spracovať s múkou, prípadne vypukať ako pukance – takéto spracovanie má svoje využitie najmä v granole či musli. Quinou si pokojne môžete kúpiť aj do zásoby, ak ju nevystavujete slnku a je uskladnená vo vzduchotesnom obale, pokojne vydrží aj rok.

Quinou môžete variť ako ryžu, to znamená, že k 1 hrnčeku quinoy pridáte 1,5 hrnčeka vody, čas varenia je približne rovnaký: okolo 20 minút. Ak zrná pred varením ešte jemne opražíte na oleji, získajú spomínaný orieškový nádych. Ak ich nechcete variť, stačí ich opražiť a použiť ako posýpku napríklad na šalát či kašu, ktorú si pripravujete na raňajky. Veľkou výhodou quinoy je, že chutí trochu sladko i slano, takže jej využitie sa neviaže iba na slané, resp. sladké pokrmy.

Tempo tip: Skúsili ste quinoa a chutila trochu horkasto? Spôsobili to prirodzené látky, ktoré chránia zrno pred hmyzom, nie sú však jedovaté. Ak sa ich chcete zbaviť, namočte quinou na 5 minút do vlažnej vody a následne ju prepláchnite, tento proces sa postará o to, aby sa horké látky z vrchnej šupky zmyli.

Aké má quinoa využitie
Viac článkov
Tip na 4 slovenské hrady a zámky
Tip na 4 slovenské hrady a zámky, ktoré by ste mali navštíviť s deťmi